Onze groepen
Dit zijn onze groepen!
het cijfer wat de ouders onze school geven
juffen en meesters die het beste onderwijs geven aan ieder kind
keer per jaar een Thema Show
bijzondere schooljaren om nooit te vergeten.
"Wij hebben bewust gekozen voor een kleine school. Het hele team kent ons kind. Dat geeft mijn kind en ons als ouders een veilig gevoel."
'Ik vind De Speelwagen leuk! We hebben voor Vier Keer Wijzer (Aardrijkskunde, Geschiedenis, Natuur) altijd een hele leuke opening van het thema'.
'Ik vind het fijn om onderdeel te zijn van dit enthousiaste, betrokken team'.
Langskomen op een school is eenvoudig. Ontdek hoe je je kunt aanmelden voor een kennismakingsafspraak.
Op de Speelwagen werken we samen met ouders en zijn we ook samen verantwoordelijk. Ouders informeren zich over onze visie op onderwijs en onze werkwijze. Zij staan hier achter als ze hun kind op onze school inschrijven. Ze blijven op de hoogte van de ontwikkelingen van onze school via de nieuwsbrieven die maandelijks verschijnen.
Ouders zijn van harte welkom op onze school om te kijken in de klas of om te praten met de leerkracht.
De OuderRaad (OR) is een afvaardiging van ouders en een teamlid die zich bezig houden met de voorbereiding van diverse activiteiten op school. Bijvoorbeeld: sportdag, schoolreisjes, Sinterklaas etc. Er zijn minimaal twee OR-leden betrokken bij de organisatie van een activiteit. Verder beheert en int de OR de vrijwillige ouderbijdrage.
De OR komt zes keer per jaar bijeen om te vergaderen.
De Medezeggenschaps Raad (MR) is een inspraakorgaan door het ministerie ingesteld, met wettelijke bevoegdheden. De MR toetst het beleid dat voorgesteld en uitgevoerd wordt door het schoolbestuur ofwel Allure en heeft - afhankelijk van het onderwerp - instemmings- of adviesrecht. De vergaderingen zijn in beginsel openbaar voor de teamleden en alle ouders/verzorgers van onze leerlingen.
Op onze school is al jaren een leerlingenraad actief. De leerlingenraad bestaat uit leerlingen vanuit groep 5 tot en met groep 8.
We praten over schoolzaken en regelen activiteiten. We hebben een aantal commissies samen gesteld; Vreedzame school, fruitcommissie en buitenspeelgoed. We zitten minimaal zes keer per jaar bij elkaar en eventueel vaker als er specifieke zaken zijn die we willen of moeten bespreken.
In groep 1-2 werken we dagelijks op een ontdekkende en spelende manier.
Ieder jaar werken we met wisselende thema's die goed bij de groep passen. Wij schrijven als leerkracht de thema's en bepalen de leerdoelen, maar de leerlingen hebben ook hun inspraak door onderzoeksvragen op te stellen waar we tijdens de thema's ook echt mee aan de slag gaan, dat maakt het werk nog leuker voor juf Michelle en meester Harm, die voor deze groep staan, maar natuurlijk ook voor de klas zelf! Zo ontstaan er in de klas soms hele bijzondere plekken tijdens de thema's, zoals een dierentuin, een kasteel, een ziekenhuis of een camping. We werken als 'Vreedzame school' gericht dagelijks aan de sociaal emotionele ontwikkeling, waarbij aap en tijger zich op veel manieren in het diepe gooien, conflicten oplossen en veel van elkaar leren. Dit koppelen we dan aan de uitdagende situaties waar de kinderen zich in bevinden als ze samen met de groep veel leuke dingen beleven.
In onze groep hebben we 13 groep 2 leerlingen en 12 groep 3 leerlingen. Wij vinden het belangrijk dat het een groep is en een groep blijft, ondanks dat de leerstof erg verschillend is in beide groepen.
Daarom zullen we, daar waar het kan, dingen samen doen. Denk bijvoorbeeld aan de start van de dag. Maar ook met sprongen vooruit (rekenen), spelen/werken, gym, buiten spelen, het werken aan thema’s en meer.
In de ochtend zullen we voornamelijk bezig zijn met de vakken zoals spelen/werken, lezen, rekenen, taal en spelling. En in de middag wordt er gewerkt aan muziek, vier x wijzer aan thema’s en Engels. Vakken zoals aardrijkskunde, geschiedenis en creatieve vorming zitten binnen 4 x wijzer.
Gymmen doen wij op maandag en donderdag.
Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling volgen we de lessen van de Vreedzame school. Hier leren de kinderen goed met elkaar om te gaan en respect te hebben voor elkaar. Aap en tijger zullen vaak bij ons in de klas komen om conflicten op te lossen en veel van elkaar te leren.
In groep 4 gaan we verder met de basis waar aan gewerkt is in groep 3. We zullen veel opgedane kennis herhalen en verder inslijpen. Maar uiteraard staan er ook nieuwe leerdoelen centraal. Zo leren de kinderen met rekenen de tafels en zullen zij de hoofdletters leren schrijven.Met de methode Staal Spelling leren de kinderen goed de spellingregels toepassen in hun werk. Aan het begin van groep 4 besteden wij veel tijd aan het leestempo en maken wij veel leeskilometers, halverwege groep 4 komt begrijpend lezen steeds meer aan bod.
De leerdoelen in groep 4 beoefenen wij niet alleen in schriften aan tafel. Samenwerken, beweging, spel en leren binnen een thema zijn werkvormen die wij elke dag weer inzetten.
We gaan weer beginnen! Dit jaar staan er weer veel leuke nieuwe dingen op het programma.
We zijn dagelijks bezig met rekenen, taal en spelling.
De leerlingen leren nieuwe spellingcategorieën als:
woorden met ‘s en -’s
woorden met c als k
woorden met -tie
woorden met -isch
Ook gaan we verder met zinsontleding.
We gaan met rekenen onder andere verder met tijd (klokken, kalender …), tafels en het metriekstelsel (mm, cm, dm en ml, cl, dl ...).
Daarnaast werken we gedurende de week aan Engels, schrijven, muziek, begrijpend lezen, Vier Keer Wijzer en Vreedzaam.
Voor Engels krijgen de leerlingen dit jaar ook voor het eerst toetsen. Ze krijgen dan een leerblad mee naar huis met woorden die ze moeten leren.
Tijdens Vier Keer Wijzer werken we aan wereldoriënterende thema's. Hierbij komen verschillende thema's binnen de vakgebieden natuur, geschiedenis en aardrijkskunde aan bod.
Ook werken we wekelijks met Vreedzaam. Tijdens deze lessen leren we op een leuke manier met elkaar omgaan en we doen veel samenwerkingsactiviteiten.
We gymmen twee keer in de week met een vakdocent. Op de maandag hebben we een toestellenles en op donderdag een spelles.
Dagelijks zijn we bezig met rekenen, taal en spelling. Gedurende de week zullen we ook werken aan Engels, schrijven, muziek, tekenen, verkeer en topografie.
's Middags doen we 4 x wijzer en dan bruist het in de klas. We werken dan aan wereldoriënterende thema’s op onze eigen creatieve manier.
Uiteraard hebben de kinderen ook genoeg tijd om te lezen in hun eigen leesboek. Dit kunnen zij ook doen in onze mooi ingerichte leeshoek.
We gymmen op maandag en donderdag. De ene dag hebben we een toestellenles en de andere dag een spelles.
Tijdens Vreedzame school lessen leren we op een leuke manier met elkaar om te gaan en doen we veel samenwerkingsactiviteiten.
We hebben er veel zin in dit schooljaar!
Iedere dag starten we met lezen. Verder zijn we dagelijks bezig met rekenen, taal en spelling. Gedurende de week zullen we ook werken aan Engels, schrijven, muziek, nieuwsbegrip, tekenen, verkeer en topografie. 'S middags doen we 4 x wijzer en dan bruist het in de klas. We werken dan aan wereldoriënterende thema’s op onze eigen creatieve manier.
Tijdens Vreedzame school lessen leren we op een leuke manier met elkaar om te gaan en doen we veel samenwerkingsactiviteiten.
In groep 7 leren we de volgende nieuwe dingen: Rekenen: procenten, rekenen met decimalen
Spelling: militair-woord, koppelteken, trema en latijnse voorvoegsels.
Topografie: Europa
Verkeer: verkeersexamen.
En dit jaar verzorgen wij de kerstmusical!
We hebben er veel zin in dit schooljaar!
Welkom in groep 7-8!
Wij zijn een combinatie van 10 groep 7 leerlingen en 13 groep 8 leerlingen. De vakken rekenen, begrijpend lezen en spelling doen wij samen waar het kan maar apart waar het moet. De overige vakken doen wij altijd samen. 's Middags is er tijd voor Vier Keer Wijzer, waarbij er afwisselend een geschiedenis, aardrijkskunde of natuurthema aan bod komt.
In groep 7 leren de kinderen de volgende nieuwe dingen: rekenen met procenten en decimalen, het goed spellen van woorden met -air en het latijnse voorvoegsel (woorden met ab-, sub-, ob- etc.), en het gebruiken van koppeltekens, trema en leestekens.
Een aantal dingen die nieuw zijn dit schooljaar voor groep 8: rekenen met coördinaten, hoogtelijnen en het gebruiken van Pi. Ook leren ze omgaan met een passer en een geodriehoek. We brengen zelfstandigheid en leren plannen ook onder de aandacht met het oog op de overstap naar het VO. We sluiten het jaar af met een geweldig kamp.
Aan het einde van het schooljaar zullen wij samen de afscheidsmusical verzorgen, we hebben er zin in!